Sažetak | Socijalizacija je proces kojim učimo kako postati dio društva, učimo kulturu društva kojem pripadamo. Proces socijalizacije započinje od trenutka kada se rodimo i traje koliko i naš životni vijek. Ipak, primarna socijalizacija, slažu se stručnjaci u području društvenih znanosti, ključna je za oblikovanje osobe. U toj ranoj dobi, u primarnim društvenim grupama, dijete najviše uči – od jezika i običaja, preko normi, simbola, vrijednosti.
Osim obitelji i vrtičke grupe, za dijete i njegov psihosocijalni razvoj, iznimno su važne društvene grupe vršnjaka u kojima osjeća bliskost i pripadnost. Jedna od takvih društvenih grupa, česta u dječjoj dobi, jest sportska grupa. Interakcijom s drugom djecom, dijete stvara osjećaj pripadanja, ključan za razvoj identiteta, tj. slike o sebi. Interakcijom kroz sportsku grupu dijete najbolje uči, a proces socijalizacije odvija se spontano, kroz sportsku igru i druženje. Poseban fokus ovoga rada stavljen je na učenje vrijednosti, odnosno proces internalizacije društvenih vrijednosti putem sporta.
Vrijednosti su ciljevi kojima težimo, vjerovanja da je određeno ponašanje ili karakteristika, vrlina, poželjno, ispravno, moralno. Postoje kolektivne tj. društvene vrijednosti kojima neko društvo teži, što se može lako uočiti razmatrajući različite kulture. Postoje i individualne vrijednosti, osobne - koje mogu biti iste ili različite od društvenih. Ipak, rijetko se događa da su individualne vrijednosti potpuno različite od vrijednosti kolektiva s kojim individua osjeća snažnu povezanost i pripadnost. Samim pripadanjem grupi prihvaćamo vrijednosti te društvene grupe. Kada one postanu osobne, na način da se možemo poistovjetiti s njima, to znači da se dogodio proces internalizacije tj. pounutarnjenja vrijednosti.
Djeca u sportskoj grupi, jačanjem osjećaja pripadnosti, osjećaja „mi“, s vremenom počinju doživljavati vrijednosti kojima ih uči grupa, kao svoje. Internalizacija vrijednosti događa se spontano u socijalizaciji, a što je jači osjećaj pripadnosti nekoj grupi, veće su šanse da će osoba prihvatiti i usvojiti vrijednosti te društvene grupe.
Djeca u timskim sportovima jačaju natjecateljski duh, uče se fer igri, liderstvu, uče kako se nositi s porazom i pobjedom, uče disciplinu, važnost upornog rada i truda. To su samo neke od vrijednosti koje internaliziraju kao osobne. Značaj internalizacije vrijednosti kojima uči sport jest ponajviše u
tome što može dijete pripremiti i osnažiti za izazove koje život nosi, a posebno je važna onda kada primarna grupa tj. obitelj, to nije napravila. |