Abstract | U ovome se radu analiziraju teorijske osnove strateškog upravljanja i planiranja u olimpijskim
sportskim organizacijama te opisuje utjecaj koji strateško upravljanje ima na uspješnost
organizacije. Ukazuje se na nužnost sposobnosti prilagodbe i strateškog vođenja promjena u
organizacijama koje djeluju u dinamičnom i osobito promjenjivom okruženju. Sportska
organizacija za postizanje uspjeha treba težiti efikasnosti, kao ispravnom postupanju i
efektivnosti, odnosno treba raditi prave stvari. Efektivnost će joj osigurati ostvarenje
postavljenih organizacijskih ciljeva, za što mora imati menadžment koji je sposoban upravljati
promjenama i koji strateški razmišlja. Za uspješno funkcioniranje i napredak u razdoblju
digitalizacije, svaka olimpijska sportska organizacija mora primjenjivati načela dobrog
upravljanja i transparentnosti te temeljna načela olimpizma, koja će joj pomoći u ostvarivanju
učinkovitosti, stvaranju reputacije i povjerenja dionika. U radu je predočen detaljan okvir
osnovnih univerzalnih načela dobrog upravljanja koje je razradio Međunarodni olimpijski
odbor. Međunarodni olimpijski odbor je globalna, neprofitna i neovisna međunarodna
organizacija, koja se nalazi na čelu Olimpijskog pokreta, u čijem su sastavu još i
međunarodne sportske federacije, nacionalni olimpijski odbori te tisuće sportaša koji ih
predstavljaju, zatim treneri, dužnosnici, suci, organizacijski odbori olimpijskih igara i druge
sportske organizacije koje je priznao Međunarodni olimpijski odbor.
Glavni je cilj ovoga rada analiza funkcioniranja Međunarodnog olimpijskog odbora kojom je
procijenjen stupanj ostvarenja zacrtanih ciljeva te u kojoj je mjeri postignuta efektivnost
organizacije. Međunarodni olimpijski odbor, nakon što je prepoznao potrebu za promjenama,
usvojio je 2014. godine strateški plan za budućnost Olimpijskog pokreta pod nazivom
„Olympic Agenda 2020“. Analizom službene dokumentacije Međunarodnog olimpijskog
odbora, njegovih programskih i financijskih izvještaja te na temelju drugih prikupljenih
podataka, utvrđeno je da je Međunarodni olimpijski odbor postigao efektivnost od 87,5%,
odnosno od 40 postavljenih strateških ciljeva u cijelosti je ostvario njih 35. Istraživanjem se
došlo do spoznaje i zaključka da postoji povezanost strateškog planiranja i efektivnosti
sportskih organizacija. |